Blog Apiz2u
Blog Petua dan Produk Perniagaan Internet dan Dunia Guaman

KEJAYAAN atau SUCCESS???

Apakah makna KEJAYAAN atau SUCCESS bagi anda? Ye anda akan jawab ianya subjektif kerana ia bergantung pada camner seseorang itu menilai makna kejayaan. Tapi yang penting ianya begitu diinginkan oleh semua orang. Yelah sapa tak nak berjaya contohnya berjaya dalam karier, berjaya dalam hidup, berjaya dalam peperiksaan, berjaya dalam percintaan.

Bila kita nak atau mahu mendekati kejaayan, maka kejayaan pun akan dekat dengan kita macam tagline tv9 tu “Dekat di hati” . Maksudnya kalau nak berjaya, kena ler mengikuti jalan menuju ke arah kejayaan tadi dan berusaha untuk sampai ke arah yang dituju. Contoh macam kita nak pegi ke Gombak, kita boleh pilih untuk naik bas atau LRT atau teksi atau naik kenderaan sendiri. Persoalannya kalau kita hanya cakap pada kawan kita “aku nak pegi ke Gombak ni” tapi kita masih disitu dan takder usaha nak pergi, sampai bile pun kita takkan sampai ke destinasi. Jadi contoh kalau kita naik bas, lambat atau cepat kita tetap akan sampai ke destinasi. Jadi Ilmu + Usaha + Tawakkal = Kejayaan. Ilmu=kita tau jalan nak ke Gombak dan nak naik apa ke sana. Usaha=naik kenderaan sendiri atau naik bas. Tawakkal(bagi org Islam) kita berdoa moga selamat sampai ke sana.

Cuba baca dan fahamkan cite ni:

Motivation Story : The Secret Of Success
There was once a boy who wanted to seek the secret of success. One day he approached a wise man living up in the mountain. When he found the wise man at the hut, he asked, “Wise man, can you tell me the secret to becoming successful in life?” The wise man was silent for a while. After a moment of silence, the wise man led the young lad to a nearby river. They kept walking into the river until the boy’s head was fully submerged in the water. The boy struggled to keep his head above the water. To his astonishment, the wise man did not help him. Instead, the wise man held the boy’s head in the water. After a few minutes the wise man pulled the boy out of the water and they proceeded to walk back to the hut. At the hut the wise man asked the young boy what he desired most when his head was submerged in the water. To this the young boy quickly responded, “Of course, I wanted to breath, you old fool!” To which the wise man replied, “Son, if you desire success as much as you wanted to breath, then you would have found the true secret of success.” (diambil dari mobile.prepaid4u.net)

Anda dah faham?

Jadi dalam perniagaan internet ni, untuk newbies macam saya ni dan mungkin juga anda yang baru nak berjinak-jinak, kita kena dapatkan ilmu dahulu tentang perniagaan internet,pastu dah faham kena ler usaha dan BERTINDAK ke arah mana yang kita nak tuju.

boxsmall.jpg

Advertisements

No Responses to “KEJAYAAN atau SUCCESS???”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: